PDA

Zobacz pełną wersję : jaki to owad ?



Paula2
23-04-2012, 07:20
Wczoraj znalazłam u siebie w pokoju owada o niezwykłym wyglądzie: 6 cm długosci mniej więcej, długie zakrzywione rożki do wewnątrz i łapki z czyms co przypominało paluszki !!!! Koloru czarnego to stworzenie było. Od wczoraj męczy mnie bardzo co to był za gatunek a jestem kompletnym laikiem w tym względzie. Czy mógby mi ktoś pomoc ???
Dziękuję

Robal
23-04-2012, 07:35
Podaj bardziej szczegułowy opis, z takm nic nie wskurasz.
-jaki miał odwłok
-głowę
-czy na hitynce były jakieś fałdy
-a najlepiej przysłać zdięcie owego żuka

Robal
23-04-2012, 07:36
Czy to wogule był żuk?

Paula2
23-04-2012, 08:41
Nie znam się kompletnie na owadach ale wydaje mi sie że znakiem rozpoznawczym mogą byc te zakręcone dłuuuuuuuuuuuuuuuuugie czułki... Zdjęcia niestety nie mam. Może chociaż ktoś podpowie gdzie w internecie mogę sobie zdjęcia róznych gatrunków poglądac ?

Double
23-04-2012, 11:24
a moze byl to to rohatyniec? szalenie rzadki owad

Krzysztof.W
23-04-2012, 12:02
Prędzej jakiś chrząszcz z rodziny kuskowatych.

redknee
23-04-2012, 13:20
moze latajaca krowa :P albo pizmak :)

Cerdo
24-04-2012, 01:32
Moim zdaniem, sądząc po wielkości, jest to albo Kozioróg dębosz (Cerambyx cerdo), lub borodziej próchnik (Ergates faber).
Chyba jednak będzie to kozioróg, ponieważ na Ergatesy jeszcze za wcześ nie.

W załączniku zdięcia obydwu gatunków.

PS. Są to chrząszcze z rodziny kózkowatych. Obydwa są coraz rzadsze i znajdują się obecnie pod ochroną gatunkową.
Pierszy z nich Rozwija się jako larwa w wolno stojących, starych ale jeszcze żywych dębach. Z roku na rok staje się coraz zadszy co spowodowane jest wycinaniem starych wiekowych dębów.

Drógi gatunek rozwija się w drewnie iglastym. Kiedys był poważnym szkodnikiem technicznym drewna. Opada słupy drewniane, podklady kolejowe itp. Jednak liczebność i liczba stanowisk tego chrząszcza z roku na rok zmniejsza się.
Mam nadzieję, że pomogłem Pani.

Robal
24-04-2012, 11:37