PDA

Zobacz pełną wersję : dziwny owad w Bułgarii



pietrek3
04-01-2014, 10:25
widziałem nad morzem w Bułgarii, wieczorową porą takie coś wielkości ok 6 cm, co miało tułów w czarno-żółte paski, taką trąbkę, którą wysysało nektar z kwiatów i bardzo szybko machało skrzydełkami, czasami nawet zatrzymując się w powietrzu, zupełnie jak jakieś kolibry. Co to był za owad?? czy to może jakaś ćma z rodzaju zawisaków??

Dark Raptor
04-01-2014, 10:42
Bardzo możliwe, że to przedstawiciel zawisaków (Sphingidae). Niestety nie znam się na bułgarskiej entomofaunie, a już zwłaszcza na motylach.
Z opisu pasowałby też jakiś przeziernik (Sesiidae), ale nie wiem, czy zachowują się w taki sposób, jak opisałeś.

slawex2
04-01-2014, 11:22
widziałem coś podobnego w Polsce, tylko że to było mniejsze.
W dokumencie było że ten owad to fruczek gołąbek ( tylko najdziwniejsze
że to Afrykański owad !!! nie wiem z kąd on się wziął w Polsce)

slawex2
04-01-2014, 11:24
i miało jakby czarno-białe "pióra" na końcu odwłoka :)

Dark Raptor
04-01-2014, 11:30
Fruczak gołąbek (Macroglossum stellatarum) jest polskim gatunkiem.

Bardzo fajna strona o zawisakach:
http://www.sphingidae.prv.pl/

Predator
04-01-2014, 13:46
Przezierniki są czarno-żółte, ale o ile wiem nie odżywia sięw ten sposób. Stawiałbym na jakiś z gatunków Sphingidae
A jak już jesteśmy przy owadach zawisających w loci - widział ktoś kiedyś bujanke (Bombylius major)? Taka mała włochata kula :) Świetnie wygląda wisząc w powietrzu, skrzydła poruszają siętak szybko że ich nie widać, ekstra widok

bysiu
05-01-2014, 08:22
Również stawiam na jakiś gatunek zawisaka, a co do bujanek to stosunkowo często obserwuję je na wczasach, a wyglądają rzeczywiście super:)

Saurus
05-01-2014, 08:59
ja widzialem to w Chorwacji, przez chwile myslalem ze to kolibry :) Ogromne byly, tamte byly jak jakis maly wrobel :)

Dark Raptor
05-01-2014, 13:49
Bujanki są niezłe. Podobny lot mają też ciekawe muchówki z rodziny bzygowatych ( Syrphidae).

adamos
06-01-2014, 08:00